Waaruit bestaat een goed continuïteitsplan voor uw organisatie?
dinsdag 3 september 2019
Waaruit bestaat een goed continuïteitsplan voor uw organisatie?
dinsdag 3 september 2019
Een onderbreking van de bedrijfsactiviteiten brengt schade met zich mee. De inkomsten vallen weg, maar de kosten niet. Daarom betekent voor veel bedrijven een ernstige calamiteit, zoals een brand, tot het einde van het bedrijf. Dat is te voorkomen. Bedrijfscontinuïteit beschermen begint met een goede bedrijfsschadeverzekering, maar daar eindigt het niet. Ook een goed continuïteitsplan mag niet ontbreken. Daarmee kunt u veel schade voorkomen en bent u na een calamiteit snel weer op de been.
Whitepaper aanvragenHet bedrijfscontinuïteitsplan (BCP) biedt praktische handvatten voor het besturen van de organisatie en het realiseren van bedrijfscontinuïteit in geval van een calamiteit. In het plan houdt u rekening met worst-case scenario’s. Zo is de kans het kleinst dat u bij een calamiteit voor een probleem komt te staan waar u geen raad mee weet.
Er zijn zes scenario’s waar u zich in het BCP op moet voorbereiden. Voor elk scenario geldt een andere aanpak. Belangrijk is om per scenario in kaart te brengen welke bedrijfsprocessen in gevaar komen, wie verantwoordelijk is voor de te nemen stappen en hoe het herstel moet verlopen.
In het BCP beschrijft u bijvoorbeeld wie de leden zijn van het crisisteam. Zij zorgen er samen voor dat alle bedrijfsprocessen zo snel mogelijk hervat kunnen worden na een calamiteit. Daarvoor moet u dus wel in kaart brengen welke bedrijfsprocessen er zijn. Daarna stelt u de herstelvolgorde van de processen vast en brengt u de te nemen maatregelen in kaart.
Waaruit bestaat een goed continuïteitsplan voor mijn organisatie? Die vraag beantwoorden wij in de whitepaper die we samen met onze partner BCM hebben opgesteld. U kunt hem gratis aanvragen via onderstaand formulier. U ontvangt de whitepaper over het BCP vervolgens binnen twee werkdagen.