Sterke toename schade door phishing
De schade bij banken door phishing is het afgelopen jaar bijna verviervoudigd. Volgens de Betaalvereniging Nederland, de branchevereniging voor het betalingsverkeer, liep de schade door fraude bij internetbankieren op van een miljoen euro in 2017 naar bijna vier miljoen euro vorig jaar. Klanten van banken krijgen hun geld meestal terug, als ze zijn bestolen nadat ze in een phishing-mail zijn getrapt.
Hoe werkt phishing?
Cybercriminelen sturen phishing-mails, waarin ze slachtoffers verleiden op een malafide link te klikken. Het slachtoffer denkt dat hij of zij gegevens invult op de website van de bank, maar de gegevens komen terecht bij een oplichter. Zo worden inloggegevens voor internetbankieren afhandig gemaakt. Een nieuwe truc is het bemachtigen van beveiligingscodes, waarmee oplichters namens hun slachtoffer een mobiele bankapp op hun eigen smartphone installeren en toegang krijgen tot de betaalrekening.
Waarom is phishing nog steeds succesvol?
De mails worden steeds overtuigender en persoonlijker, mogelijk zijn de persoonlijke gegevens door datalekken in handen gekomen van de criminelen. Naast e-mail worden ook WhatsApp, sms en social media ingezet voor phishing.
5 tips tegen phishing
- Controleer altijd de afzender: is dit een bekend e-mailadres?
- Fraudeurs gebruiken vaak namen die lijken op echte bedrijven. Ga na of dit klopt.
- Lees berichten goed en kritisch, óók de kleine lettertjes. Let ook op spelfouten.
- Klik nooit zomaar op links in een e-mail.
- Laat u in geen geval onder (tijds)druk zetten. Staat er dat u alleen vandaag nog kunt betalen? Dan is dat een extra reden om de afzender niet te vertrouwen.