Preventietips voor zakelijke dienstverleners

Preventietips voor zakelijke dienstverleners

Donderdag 19 mei 2016

Preventietips voor zakelijke dienstverleners

Wanbetaling, administratieve fouten, diefstal van gegevens, ook als zakelijk dienstverlener loopt u veel risico's. Wat kunt u doen om vervelende situaties te voorkomen? Wij delen graag enkele tips van verzekeraar Nationale-Nederlanden met u.  

Verklein de kans op wanbetaling

  • Zorg voor een goede financiële administratie.
  • Zorg dat u vooraf weet met wie u zaken doet: vraag kredietinformatie op over uw klant.
  • Spreek betalingsvoorwaarden en -termijnen af.
  • Verstuur uw facturen kort na het uitvoeren van de werkzaamheden.
  • Komt een klant de betalingen telkens niet na? Schakel een incassobureau in.

Beveilig uw informatie, voorkom datalekken

  • Laat documenten niet onbeheerd achter en berg dossiers na het werk op.
  • Laat notities met inlogcodes en wachtwoorden niet slingeren.
  • Gebruik een firewall, installeer antivirussoftware en houd deze up-to-date.
  • Maak dagelijks een back-up.
  • Maak gebruik van een handboek voor datalekken.
  • Denk aan een Cyber & Data Risks verzekering.

Voorkom diefstal

  • Laat uw bedrijf beveiligen door een gecertificeerd beveiligingsbedrijf.
  • Houd mensen die niets te zoeken hebben in uw bedrijf buiten de deur met goede toegangscontrole en sleutelbeheer.
  • Berg computerapparatuur op in een afgesloten kast of maak computers vast aan het meubilair met goedgekeurde kabels.
  • Laat waardevolle spullen, zoals laptops en mobiele telefoons, niet onbeheerd achter in uw auto of op werkplekken bij uw klanten.

Voorkom onveilige situaties op het werk

  • Breng de risico's in uw bedrijf in kaart met een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en neem passende maatregelen.
  • Zorg voor ergonomische werkplekken. Stel de monitoren, stoelen en werkbladen goed af.
  • Zorg voor een goed binnenklimaat met genoeg ventilatie, schone lucht, een aangename temperatuur en goede verlichting.
  • Houd vluchtwegen vrij.