Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Hoe voorkomt u diefstal van brandstof?

woensdag 12 maart 2014

Het aantal brandstofdiefstallen is in de loop van 2013 explosief gestegen. Werkmaterieel en vrachtwagens staan vaak onbeheerd op industrieterreinen of op afgelegen plaatsen geparkeerd. Ideale omgevingen voor criminelen. Zij kunnen makkelijk hun slag slaan en kunnen vaak ongestoord brandstof stelen. Met financiële gevolgen en vertragingen voor de bedrijven waarvan de brandstof wordt gestolen.

Oorzaak toename
Een van de oorzaken is dat vanaf 1 januari 2013 de laag belaste halfzware olie en gasolie verdwenen zijn van de Nederlandse markt. Ook is rode diesel vanaf die datum niet meer toegestaan in Nederland. Doordat blanke diesel duurder is dan de eerder genoemde brandstoffen werd het lucratiever om blanke diesel te stelen.

Brandstoftanks zijn ’s avonds vaak volgetankt
Fabrikanten adviseren om de brandstoftank ’s avonds vol te tanken. Door het aftanken wordt condensvorming tegen gegaan. Condens heeft een negatief effect op het brandstofsysteem. Ook criminelen zijn hiervan op de hoogte en zij weten dan ook dat de meeste brandstoftanks ’s avonds vol zijn. De manier waarop de brandstof uit de tanks wordt gehaald is wisselend. Met een losse slang of via een elektrische vloeistofpomp wordt de brandstof uit de tank gehaald. De brandstof wordt daarna in losse jerrycans meegenomen.

Preventietips om brandstofdiefstal te voorkomen
Er zijn verschillende beveiligingssystemen in de handel die brandstofdiefstal beperken:

  • Afsluitbare tankdop
    Er zijn tankdoppen met een slot erin. Ook zijn er tankdoppen met een extern hangslot. Hiermee wordt de toegang tot de tank geblokkeerd.
  • Vlotterplaat afdekking
    Criminelen kunnen ook via een andere manier dan via de tankopening de brandstof stelen. Dat kan ook via de wartelplaat in de brandstoftank. De vlotter is in de brandstoftank gemonteerd via een wartelplaat. De vlotterplaat is door deze wartelmontage eenvoudig los te nemen waardoor de toegang tot de brandstof mogelijk wordt. Door deze wartelplaat af te dekken, wordt het uitnemen van de vlotter onmogelijk.
  • Tankvulopening blokkeren
    Door een korf in de vulopening aan te brengen, wordt het onmogelijk om met een slang in de tank te komen. Overhevelen of leegpompen is dan onmogelijk.
  • Elektronisch brandstof beveiligingssysteem
    Een elektronisch brandstof beveiligingssysteem werkt effectiever en beperkt de gevolgschade aanzienlijk. Door een elektronisch brandstof beveiligingssysteem te installeren bewaak je het brandstofniveau. Als het brandstofniveau afwijkend (snel) zakt, wordt een stil alarm of sirenealarm ingeschakeld. Er zijn verschillende soorten verkrijgbaar.

De toegang tot de tank beperken heeft zeker nut. Criminelen zullen de objecten die hiermee uitgerust zijn eerder links laten liggen. Een elektronisch brandstof beveiligingssysteem werkt ook goed, zeker als er goed nagedacht is over de opvolging van een alarmmelding. 

Bron: Aegon, 12 maart 2014