Grootste risico's: bedrijfsonderbreking en cybersecurity
Voor het eerst worden cyberincidenten wereldwijd als grootste bedrijfsrisico gezien. Met 39% staat dit risico op de eerste plaats, gevolgd door bedrijfsschade (door onderbreking van de activiteiten) en aanpassingen in voorschriften en wetgeving, beiden scoren 37%. Dat blijkt uit de negende Allianz Risk Barometer 2020.
Advies over risicobeheerCyberdreiging van 15 naar 1
Zeven jaar geleden stond het cyberrisico wereldwijd nog op de 15e plaats met slechts 6% van de reacties. Bewustwording van de cyberdreiging is de afgelopen jaren snel gegroeid door de toenemende afhankelijkheid van bedrijven van hun gegevens en IT-systemen en een aantal spraakmakende incidenten. Bedrijven worden geconfronteerd met een groeiend aantal cyberuitdagingen, waaronder grotere en duurdere datalekken, een toename van ransomware en incidenten met zakelijke e-mailcompromis (spoofing). Een andere trend: vijf jaar geleden vroeg men meestal ongeveer €10.000 bij een ransomware eis, nu ligt die eis rond de miljoenen.
In Nederland staat bedrijfsonderbreking (nog) bovenaan
In ons lans staat bedrijfsschade na bedrijfsonderbreking met 48% nog op de eerste plaats. Met 39% volgen cyberincidenten op twee. Het verschil met de koppositie is kleiner dan vorig jaar. Natuurrampen, met 35% van de stemmen, staan op de derde plaats. Daarmee is de top-3 gelijk gebleven aan die van 2019.
Bedrijfsschade na onderbreking van de activiteiten
Branden en natuurrampen zijn de belangrijkste oorzaken van verlies door bedrijfsonderbreking. Deze verliezen kunnen volgens experts tot 45% meer kosten dan de materiële schade door dergelijke incidenten. Tegenwoordig zijn de toeleveringsketens van veel bedrijven veel meer geïntegreerd, dus de financiële impact van een bedrijfsonderbreking wordt steeds groter.
De 10 grootste risico’s in de wereld zijn:
- Cyber: 39%
- Bedrijfsonderbreking 37%
- Veranderingen wet- en regelgeving 27%
- Natuurrampen 21%
- Marktontwikkelingen 21%
- Brand en explosie 20%
- Klimaatverandering 17%
- Verlies van reputatie en merkwaarde 15%
- Nieuwe technologieën 13%
- Macro-economische ontwikkelingen 11%