Gevaarlijk rijgedrag leidt steeds vaker tot aansprakelijkheid bij ongeval

Gevaarlijk rijgedrag leidt steeds vaker tot aansprakelijkheid bij ongeval

Woensdag 24 januari 2024

Gevaarlijk rijgedrag leidt steeds vaker tot aansprakelijkheid bij ongeval

Rechtsbijstandverzekeraar DAS constateert dat gevaarlijk rijgedrag steeds vaker leidt tot verkeersongevallen. Het gaat dan bijvoorbeeld om telefoongebruik, rijden met veel te hoge snelheid, onnodig de bocht afsnijden, bumperkleven, rijden in verboden rijrichting, het negeren van een doorgetrokken streep of verdrijvingsvlak en rijden onder invloed van alcohol, drugs of lachgas. 

Agressief en gevaarlijk rijgedrag kan leiden tot schuld

Vanzelfsprekend kan dit rijgedrag een boete of andere strafrechtelijke gevolgen hebben. Wat veel mensen niet beseffen, is dat gevaarlijk, riskant of agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval. Rechters houden hier steeds meer rekening mee. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien. 

Bewijzen dat ongeval ook was gebeurd zonder appen achter het stuur

Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon of reed hij te hard, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek of te hard had gereden. Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is.

Stel je vraag aan een verzekeringsadviseur