Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Tips om wintersportblessures te voorkomen

maandag 10 februari 2014

Elk jaar gaan vele Nederlanders op wintersport. Vaak gaat dat goed, maar toch komen blessures tijdens de wintersport voor. Als u echt pech heeft moet u zelfs eerder terug naar Nederland met een van de gipsvluchten. Zorgverzekeraar ONVZ geeft daarom deze acht tips om blessures te voorkomen:

  1. Bereid uw lichaam goed voor
    Zorg dat u ook voor de wintersport regelmatig beweegt en uw balans goed kunt bewaren. Ook tijdens de wintersport is voorbereiding belangrijk. Doe elke ochtend voordat u de piste opgaat een korte warming-up en vergeet niet om opnieuw een warming-up te doen als u een tijdje heeft stilgezeten tijdens de lunch.
  2. Cooling down in de après-ski bar
    Na het skiën meteen door naar de après-ski? Gebruik de bar eens ergens anders voor en zorg voor een goede cooling down. Ga dus niet meteen stilstaan, maar bouw langzaam af en rek en strek daarna uw spieren. De lokale bar kan daarbij een handig attribuut zijn!
  3. Draag handschoenen
    Ook als het niet zo koud is hebben handschoenen een belangrijke functie: ze beschermen uw handen tegen snijd- of schaafwonden door scherp ijs. Houd de handschoenen dus lekker aan!
  4. Regels op de piste
    Zorg dat u op de hoogte bent van de van de Internationale Ski Federatie (FIS). Zo voorkomt u onhandige of gevaarlijke situaties op de piste. Nu nog hopen dat uw mede pistegenoten ook op de hoogte zijn.
  5. Neem op dag drie een pauze
    Op dag drie van de wintersport gebeuren de meeste ongelukken. U bent dan namelijk al flink vermoeid en daardoor wordt de kans op blessures groter. Plan daarom op dag drie een rustdag in, of ga slechts een paar uurtjes de piste op. Dan bent u de dag daarna weer topfit!
  6. Draag altijd een helm
    Wellicht overbodig, maar draag tijdens het skiën of snowboarden altijd een helm. Of u nu heel geoefend bent of net begint, langzaam de piste afglijdt of een ware snelheidsduivel bent: een helm is onmisbaar en kan u beschermen tegen hoofdletsel.
  7. Inpakken!
    Kleed u direct na het skiën of snowboarden warmer aan om te snelle afkoeling, spierpijn en mogelijke blessures te voorkomen.
  8. Goed advies
    Huurt u materiaal, laat u dan goed voorlichten. Goede, op de juiste manier afgestemde materialen zijn heel belangrijk om blessures te voorkomen.

Bron: ONVZ, 30 januari 2014