Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Afleiding achter het stuur

donderdag 19 juni 2014

Veel verkeersongelukken zijn het gevolg van afleiding tijdens het rijden. Vooral de smartphone is een belangrijke boosdoener. De kans op een ongeluk wordt twee tot vijf keer groter als u belt tijdens het rijden. Sms'en of whatsappen achter het stuur is nog gevaarlijker.

Volle aandacht
Het Allianz Center for Technology (AZT) heeft onlangs onderzoek gedaan naar de rol van afleiding bij ongelukken in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Wat blijkt? Slechts in 22% van de gevallen had de automobilist zijn volle aandacht bij de weg. In de overige 78% was de automobilist afgeleid door andere activiteiten. Ook opvallend: 43% van de automobilisten die de laatste 3 jaar bij een ongeluk betrokken waren, gaf aan regelmatig te bellen tijdens het rijden. Bij de automobilisten die geen ongeluk meemaakten, is dit 26%.

Onderschatte situaties
Het AZT wijst erop dat het gevaar van afleiding vaak wordt onderschat, vooral in twee specifieke situaties. Ten eerste als er kinderen in de auto zitten. Bestuurders zijn dan veel minder oplettend omdat ze vaak via de achteruitspiegel naar het kind kijken of ermee praten. De tweede onderschatte situatie is het wachten voor een rood stoplicht. Als de bestuurder net een sigaret opsteekt of belt als het licht op groen springt, moet hij verschillende handelingen combineren. En dat is geen ideale situatie.

Tweeslachtige houding
Kinderen in de auto zijn twaalf keer meer afleidend dan de smartphone, zo blijkt uit onderzoek van Monash University. Toch zijn de zorgen om de smartphone groter. Automobilisten hebben namelijk een dubbele houding tegenover bellen in de auto. Aan de ene kant beschouwt 60% telefoongebruik door anderen als gevaarlijkste bron van afleiding, maar aan de andere kant geeft 40% zelf toe niet handsfree te bellen. Daarnaast neemt het gebruik van de smartphone alleen maar toe. Met alle gevolgen van dien.

Tientallen verkeersdoden
In Nederland speelt afleiding ook een belangrijke rol bij het ontstaan van ongevallen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat hier jaarlijks ten minste enige tientallen verkeersdoden vallen door onoplettendheid. Hoeveel daarvan het gevolg zijn van de smartphone, is onduidelijk. Maar vast staat wel volgens de SWOV dat dit de gevaarlijkste vorm van afleiding is. Bovendien, zo benadrukt de SWOV, is handsfree bellen geen oplossing, omdat dit bijna net zo veel afleidt als gewoon bellen.

Bron: Allianz, 19 juni 2014