Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Tips om wintersportblessures te voorkomen

maandag 16 februari 2015

Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat jaarlijks zo’n 61.000 skiblessures ontstaan en zo’n 1.800 spoedeisende-hulpbehandelingen plaatsvinden die verband houden met skiën. Het vaakst gaat het mis bij duimen, enkels, knieën, benen en schouders. Maar met een goede voorbereiding is veel leed te voorkomen. Vijf tips van zorgverzekeraar ONVZ:

  1. Begin ver van tevoren met ski-oefeningen
    De belangrijkste oorzaak van blessures is het overbelasten van spieren en gewrichten die niet gewend zijn aan de vreemde belasting. Begin daarom thuis met oefeningen, zoals het in de lucht vasthouden van een zithouding, of andere ski-oefeningen.

  2. Houd het weer goed in de gaten
    Opletten voor een sneeuwstorm is een open deur, maar opletten voor plotselinge temperatuurdalingen is minstens zo belangrijk. Temperatuurdalingen zorgen ervoor dat de sneeuw gaat smelten, aanvriezen, hard worden en dat de ondergrond erdoorheen komt. Let bij de weersverwachting daarom vooral op zicht, kans op mist, temperatuur, windrichting en -sterkte, bewolking en neerslagkans.

  3. Smeer je in. Veel en vaak.
    Op grote hoogte verbrandt u twee keer zo snel als op zeeniveau. Bovendien weerkaatst UV-straling op de witte sneeuw. Smeer neus, oren en lippen goed in (minimaal factor 30) en herhaal dit om de paar uur.

  4. Houd uw handschoenen altijd aan
    Kleding beschermt niet alleen tegen de kou, maar ook tegen verwondingen. Dus ook als de temperatuur stijgt, houdt u uw handschoenen aan. Een passende helm hoort in hetzelfde rijtje.

  5. Controleer uw verzekering
    Zorg dat u voor vertrek uw aanvullende verzekering even controleert, zodat u weet wat er voor een vergoeding in aanmerking komt. Sluit eventueel een reisverzekering af. Dit voorkomt verrassingen.

Bron: ONVZ, 10 februari 2015