Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Doe jezelf niet tekort, vraag het tellerrapport

donderdag 17 maart 2016

De RDW is op 14 maart een campagne gestart om autokopers bewust te maken van het belang van een logische tellerstand. Voortaan kunnen niet alleen autobedrijven, maar ook particuliere verkopers een tellerrapport opvragen.

Campagne van het RDW

Met de campagne, getiteld ‘Doe jezelf niet te kort, vraag het tellerrapport’ , willen de RDW en de voertuigbranche de consument bewust maken van het gevaar van tellerfraude. Ook wordt kopers aangeven wat ze zelf kunnen doen om het kopen van een voertuig met teruggedraaide teller te voorkomen. Op www.rdw.nl/tellerrapport vinden kopers meer informatie.

1 op de 50 auto’s heeft een teruggedraaide teller

De RDW stelt dat nog altijd twee procent van alle auto’s een teruggedraaide teller heeft. De afgelopen 25 jaar is dat percentage door inspanningen van de autobranche en de overheid wel flink teruggelopen.

Hoge kosten voor de koper en gevaar voor verkeersveiligheid

Wie een auto koopt met een teruggedraaide teller, betaalt te veel en loopt een grotere kans op dure reparaties die niet bij een auto met de voorgespiegelde tellerstand passen. Dat kost niet alleen geld, maar kan ook gevaar voor de verkeersveiligheid van de eigenaar en medeweggebruikers tot gevolg hebben. Door van de verkoper een tellerrapport te vragen of door zelf de tellerstand te checken kan de koper voorkomen dat hij de dupe wordt.

Gepubliceerd door VMD KOSTER verzekeringsgroep op 17 maart 2016