Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Een snelle schadeafwikkeling heeft u zelf in de hand

dinsdag 24 november 2015

Op weg naar een belangrijke vergadering raakt u betrokken bij een kopstaartbotsing, tijdens uw vakantie wordt uw  nieuwe camera gestolen, vlak voor het kerstdiner valt er een lamp naar beneden waardoor uw glazen eetkamertafel beschadigd raakt.  Schade komt altijd op het verkeerde moment, maar gelukkig bent u goed verzekerd!

Na een schade wilt u uiteraard dat alles zo snel mogelijk is opgelost. En natuurlijk ook dat de uitkering zo snel mogelijk op uw rekening staat. Wat kunt u doen om de afhandeling zo snel mogelijk te laten verlopen? Ik zet de noodzakelijke stappen graag nog eens  op een rij voor u.

Stap 1: Uw schade melden

Moet er onmiddellijk actie genomen worden? Dan belt u direct met mij of mijn collega’s via 0172 611 116. Indien u buiten kantooruren belt, kiest u 06 430 222 94. Geen haast? Dan vult u, wanneer dat kan,  het online schadeformulier in. Zie hiervoor www.vmd.nl/schade-melden

Schade door diefstal, inbraak of verlies?

Doe in dat geval altijd direct aangifte bij de plaatselijke politie. Ook als u in het buitenland bent. Als dat niet kan, meldt u de schade bij de reisleiding of bij de beheerder van het vakantieverblijf. Vraag altijd naar een bewijs van aangifte. Dit heeft u nodig voor de verzekering.

Had u een aanrijding?

Vul direct samen met de tegenpartij de voorzijde van het Europees Schadeformulier in. Noteer ook de gegevens van eventuele getuigen. De achterzijde van het formulier kunt u later invullen. Ook is het verstandig foto's te maken van het voorval. Neem bij twijfel het formulier later door, samen met een schadebehandelaar van VMD.

Stap 2: Contact met de schadebehandelaar

Nadat wij  het schadeformulier van u hebben ontvangen, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. U krijgt een persoonlijke schadebehandelaar toegewezen. Ik, of één van mijn collega’s, word dan uw aanspreekpunt tijdens de schadeafhandeling. Ik bespreek met u de schade en leg u uit welke vervolgstappen er worden genomen.

Stap 3: Vaststellen van de omvang van de schade

Om de schade te kunnen behandelen,  stellen we eerst de omvang van de schade vast. Dit kan bijvoorbeeld op basis van aanschafnota’s of door een offerte voor herstelwerkzaamheden. Mogelijk wordt een expert ingeschakeld om de schade vast te stellen.

Stap 4: Beoordeling van de verzekeraar

Aan de hand van de schadegegevens en de polisvoorwaarden beoordeelt de verzekeraar of de schade (gedeeltelijk) wordt vergoed. Hier heeft u natuurlijk geen invloed op, behalve dan dat we er samen voor zorgen dat de informatie over de schade duidelijk en volledig wordt doorgegeven.

Stap 5: Overeenstemming over de schadeafhandeling

Wij ontvangen van de verzekeringsmaatschappij een voorstel voor de schade-uitkering. Dit bespreek ik met u. Zo weet u precies waar u aan toe bent en welke uitkering u ontvangt voor het herstel van de schade.

Stap 6: Herstel van de schade

U bent zelf verantwoordelijk voor het herstel van de schade. U geeft dus de herstelopdracht aan de schadehersteller en u bepaalt zelf wanneer dit gebeurt.

Stap 7: Uitkering van het schadebedrag

De vastgestelde schadevergoeding wordt uitgekeerd aan u. De schadevergoeding kan ook rechtstreeks aan de schadehersteller worden overgemaakt. Dit laatste gebeurt vaak bij autoschade.

Stap 8: Uw feedback op onze dienstverlening

Wij begeleiden dit proces van stap 1 tot en met 7. Bij vragen of opmerkingen kunt u dan ook altijd bij ons terecht. Wij vragen u na afloop van de schadeafhandeling een korte vragenlijst in te vullen. Aan de hand van uw antwoorden krijgen wij een goed beeld van hoe u onze dienstverlening waardeert en waar wij onszelf nog in kunnen verbeteren!