Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Bedrijfscontinuïteitsplan ontbrak vaak bij start coronacrisis

vrijdag 31 juli 2020

Bedrijfscontinuïteitsplan ontbrak vaak bij start coronacrisis

Ruim een derde van de Nederlandse organisaties ging volledig onvoorbereid de coronacrisis in. Er was geen continuïteitsplan om de belangrijkste processen voort te zetten tijdens een crisissituatie. Bij bijna de helft van de organisaties moest men halsoverkop software installeren om hun bedrijf draaiende te houden tijdens de crisis. Velen waren daar slecht op voorbereid. Dat blijkt uit onderzoek van Capterra.

De inhoud van het continuïteitsplan

Het bedrijfscontinuïteitsplan beschrijft hoe je het herstel van het volledige bedrijfsproces moet aanpakken bij een calamiteit. Vooraf moet u in kaart brengen welke bedrijfsprocessen er zijn. Daarna stelt u de herstelvolgorde van de processen vast en brengt u de te nemen maatregelen in kaart. Er moet gedacht worden aan onder meer de werkruimten, telefoons, werkstations, servers, applicaties en netwerkverbindingen.

Verschillende scenario’s behandelen in een bedrijfscontinuïteitsplan

Er zijn verschillende scenario’s waar u zich in het bedrijfscontinuïteitsplan op moet voorbereiden. Belangrijk is om per scenario in kaart te brengen welke bedrijfsprocessen in gevaar komen, wie verantwoordelijk is voor de te nemen stappen en hoe het herstel moet verlopen.

Whitepaper: waaruit bestaat een goed continuïteitsplan voor uw organisatie?

Waaruit bestaat een goed continuïteitsplan voor mijn organisatie? Die vraag beantwoorden wij in een whitepaper die wij hebben opgesteld. U kunt hem gratis aanvragen via onderstaand formulier.