Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

90 jaar / Lex Tijssen

maandag 2 september 2019

Dit artikel is geplaatst naar aanleiding van de 90e verjaardag van VMD Koster. De tekst is opgesteld door Dick Spelt.

Lex Tijssen (Regio Bank ) zocht en vond professionele koper in VMD Koster

Hypotheekadvies op grootvaders grond

Als er iemand letterlijk zaken doet op familiegrond dan is het Lex Tijssen wel. De directeur van Tijssen Financieel Advies en het Agentschap voor de Regio Bank in Zoeterwoude. Op het terrein waar hij nu zijn kantoor heeft, haalde hij vroeger voor het melken de koeien op voor zijn opa. Jarenlang had hij op die plek ook nog een schadekantoor, maar dat verkocht hij per 1 februari 2019 aan VMD Koster.

De verkoop was een beslissing die hem op z’n Hollands gezegd ‘niet in de kouwe kleren is gaan zitten’. Het verzekeringswerk was interessant maar zeer tijdrovend. “Daarom was ik op zoek naar goed personeel maar dat kon ik nergens vinden. Dan stel je jezelf de vraag: wat ga ik verder doen?” Verkoop was een optie. Hij ging toen rond kijken of hij een professionele collega kon vinden waar zijn klanten een goed onderdak zouden krijgen.

Start in 1989

Tijssen werkte aanvankelijk tien jaar voor adviseurs in Gouda en Rotterdam, in binnen- en buitendienst. In 1989 besloot hij voor zichzelf te beginnen. “Eind dit jaar ben ik dertig jaar zelfstandig. Dan ben je als het ware vergroeid met je klanten.” Dit betekende ook dat hij niet over één nacht ijs ging bij de keus voor het kantoor dat zijn portefeuille zou overnemen De overnamekandidaat moest hier in de buurt gevestigd zijn, vond hij, “anders zou ik mijn klanten met een probleem opzadelen.” Zijn hypotheekklanten wonen allemaal in de buurt, de circa 3.000 schadeklanten wonen door heel Nederland. Op zich was dat nooit een probleem, “ik rij graag, maar gezien mijn leeftijd, ik word 60, werd dat toch wat lastiger.”

Professionele collega

Via een bevriende relatie kwam hij in contact met VMD Koster. “Een bedrijf dat ik wel kende als een zeer professionele collega. Ik heb er veel vertrouwen in dat mijn klanten daar een goede plek krijgen. Ook al omdat Bas Dissel, mijn verzekeringsman ook mee overgegaan is naar VMD Koster. Ik ben zelf regelmatig mee geweest met de buitendienst van Koster om de overgang te begeleiden. Toch bleef het een moeilijke beslissing om afscheid te nemen van mijn klanten. Al geeft het gevoel dat mijn klanten overgaan naar een solide en nauwkeurig werkend bedrijf mij veel gemoedsrust. Ik had nog maar een kwartier met Herman Broere gepraat toen ik het gevoel kreeg: dit komt wel in orde. Mijn klanten zitten bij hem op de juiste goede plek.”

Regio Bank en hypotheekadvies

Lex Tijssen gaat nu verder met advies aan particulieren over hypotheken en de daarbij behorende verzekeringen, zoals een overlijdensrisico- of een arbeidsongeschiktheidsverzekering. “Want wij houden ons echt bezig met hypotheekadvies in de breedste zin. En daarnaast bankzaken. Wij hebben een agentschap van de Regio Bank en verlenen service bij sparen en betalen. Mensen kunnen bij ons terecht voor alle bankzaken, particulier en zakelijk. Wat dat betreft zie ik de toekomst zonnig in. Wij draaien goed en Regio Bank heeft een prima naam. Doordat je bank op je gevel hebt staan, weten mensen ook precies wat je doet. En ondanks het feit dat wij hier op een industrieterrein zitten, weten mensen ons te vinden.”

Geen hulpverlener

Wat vindt hij het meest aantrekkelijk aan zijn werk als adviseur? “Dat is toch wel de hulp die je verleent aan mensen bij lastige financiële zaken. Aan de andere kant moet je jezelf realiseren dat je geen hulpverlener bent en dat je wel vijf mensen in dienst hebt die ook hun eten en hun hypotheek moeten betalen. Dat geldt ook voor hypotheekadvies. Op dit moment loopt het allemaal uitstekend, al realiseer ik mij terdege dat het een keer ophoudt. Maar als ik nog zie hoeveel wij nog voor mensen kunnen betekenen met ons advies op dit terrein, hoe vaak klanten ons inschakelen en hoe grif ze de rekening betalen dan denk ik dat dit nog wel even doorloopt.”

“Ik zie mensen ook nog geen hypotheken online afsluiten. Ik weet wel dat er hypotheekbedrijven zijn die online werken, een interview afnemen en telefonisch hypotheekadvies geven, maar ik twijfel aan die procedure. Het is dan wel van belang dat je de juiste vragen stelt. Uiteindelijk zal de markt wel veranderen en daarmee ook de manieren om hypotheekadvies te geven. Maar dat deze vorm van hypotheekadvies helemaal zal verdwijnen. Daar geloof ik niet in.”

Een of tweemaal in je leven

Tijssen: “Het belang van een goed en zorgvuldig advies is goed te begrijpen als je weet dat de keuze voor een hypotheek vaak de belangrijkste beslissing is in een mensenleven. Een dergelijke beslissing komt maar één of tweemaal voor en er is ook gelijk een heleboel geld mee gemoeid. Dan is het handig als je daar wat hulp bij kunt gebruiken. Bijvoorbeeld van een ervaren hypotheekadviseur die uitgebreide financiële kennis heeft en daardoor de mogelijkheden beter kan afwegen.”

Duik in het leven van de klant

“Het aparte is ook dat wij niet zomaar een advies geven. Je duikt als het ware het leven van de klant in, waarbij alle plussen en minnen aan de orde moeten komen, anders kun je geen afgewogen advies geven. Wij treden ook op als aankoopbegeleider. Maar als een klant 20 of 30.000 euro boven de vraagprijs wil bieden dan haken wij af. Dat doet hij dan zelf maar. Wij proberen altijd een reëel beeld van de mogelijkheden van de klant te krijgen. Als wij vinden dat een klant buiten zijn financiële reikwijdte komt, zeggen wij ook eerlijk dat hij dit risico niet moet nemen en ook waarom wij dit adviseren. En als hij dit toch wil doen, moet hij maar een andere makelaar nemen. Als ik iets niet verantwoord vind, zeg ik het ook. Dat is dit jaar al tweemaal voorgekomen.”

Hypotheek leuker dan verzekering

Tijssen vindt hypotheekadvies eigenlijk leuker dan assurantieadvies. “Met hypotheekadvies werk je naar iets positiefs toe. De klant koopt een nieuwe woning en je kunt hem daarmee helpen. Bij verzekeringen is het zo dat je een advies geeft voor een brandverzekering en vervolgens met z’n allen gaat zitten wachten tot er een brand uitbreekt. Dat is een heel ander gevoel.”

Mentaliteitsverandering

Tijssen merkt weinig van de mentaliteitsverandering in de maatschappij waar sommige mensen het over hebben. “Tenminste waar het mijn klanten betreft. Bij de verzekeraars vind ik het een ander verhaal. Soms heb ik het gevoel dat zij ons liever kwijt dan rijk zijn. Vroeger kon je met een verzekeraar nog wel een deal sluiten in de trant van: ik heb zulke mooie posten voor jullie binnengehaald. Nu moeten jullie dat ene lastige risico er ook maar bij nemen. Dat is tegenwoordig helaas onbespreekbaar.”

Foto: Lex Tijssen en zijn team van Tijssen Financieel Advies