Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

90 jaar / Robbert-Paul Verkade

maandag 2 september 2019

Dit artikel is geplaatst naar aanleiding van de 90e verjaardag van VMD Koster. De tekst is opgesteld door Dick Spelt.

Robbert-Paul Verkade over VMD Koster

“Groter worden door klein te blijven”

Robbert-Paul Verkade is risicomanager bij VMD Koster. Hij startte in 1991 bij een verzekeraar, het toenmalige UBO gelieerd met de CNV. Het was een bewuste keuze, want hij had net zijn studie commerciële economie met als specialisatie verzekeringen afgerond. “Omdat de banen toen voor het opscheppen lagen, reisde ik met mijn OV-kaart vrolijk Nederland rond en solliciteerde waar ik maar kon. Omdat je de reiskosten meestal kreeg vergoed, kon ik zo een aardige vakantietrip bij elkaar sparen. Dat was nog in de tijd dat Verkade met veel plezier in een band speelde en met zoveel succes “dat ik stiekem wel eens dacht: ik ga hier heel beroemd mee worden.”

Tolk en Co

In plaats van noten en publiek werden het klanten en dat was een behoorlijke overgang, zegt hij. “UBO was toen een 100% verkooporganisatie en dat beviel mij maar matig.” Daarom verkaste hij snel naar een volgende werkgever. De volgende baan was bij de Rabobank maar ook daar trof hij die verkoopgerichte mentaliteit aan. Sterk productgedreven verkoop en ook nog een hele logge organisatie.

“Vervolgens ben ik in 1994 gaan werken voor Tolk en Co in Alphen. Dat was toen een heel mooi familiebedrijf dat al sinds 1893 actief was. De eigenaar Jaap Tolk had in de familie geen opvolger en hij vond mij als echte Alphenaar uit een ondernemersgezin een goede opvolger. Plannen daarvoor waren er maar wij kwamen er toch niet helemaal uit en toen ben ik eind 2003 begonnen met mijn eigen bedrijf.”

“Het grappige is dat er toen wel een poging door Ton van Leeuwen en Herman Broere is gedaan om mij bij het toenmalige Deerenberg & Van Leeuwen een baan aan te bieden. Maar ik wilde per se voor mezelf beginnen. Ik heb toen wel een aantal jaren met Herman een samenwerkingsverband gehad met betrekking tot hypotheekadvies. In 2006 ben ik hiermee gestopt en heb die activiteit overgedaan aan VMD. Niet wetende dat de zakelijke paden elkaar later weer zouden gaan kruisen, al hebben wij wel jarenlang regelmatig een kop koffie gedronken en even bijgepraat.”

Samenwerking

“De verhoudingen tussen de Alphense bedrijven waren ook zonder meer goed: overleg met elkaar als er wat is, maar ga niet zomaar in elkaars portefeuilles zitten wroeten. Met Koster Verzekeringen waren die contacten er in aanvang niet: dat was echt de concurrent. In een later stadium ben ik met Koster op het gebied van pensioenadvies een samenwerking gestart omdat ik daarin een vakkundige partner zocht. Overigens had en heb ik voor Wim Koster veel bewondering. Een markante kerel die zijn marketing en automatisering perfect in orde had. Hij heeft destijds dingen uitgedacht waar wij nu nog veel plezier van hebben.”

“Nadat ik de hypotheken in 2006 heb overgedragen aan Herman, heb ik mij in 2016 aangesloten bij VMD Koster. De voornaamste reden was dat het veel lastiger werd om zaken te doen met verzekeraars en ik door groei strategische keuzes moest maken. Ik was in 2013 na een kortstondig en minder succesvol samenwerkingsverband met een ander kantoor weer zelfstandig doorgegaan, en na een paar jaar groeide ik weer als een raket. Ik heb overigens altijd autonome groei gehad. Nooit aan reclame of marketing gedaan. Gewoon je werk goed doen. Voor de klant gaat het erom dat je je afspreken nakomt en je werk goed doet. Hoe dek je de risico’s van je klanten en hoe ga je met hun problemen om?”.

Groeiscenario

“Omdat ik in een behoorlijk groeiscenario zat met mijn bedrijf kreeg ik te maken met een ander dilemma. Ga ik weer extra personeel aantrekken of ga ik mijn toekomst anders invullen? Ik had best het een ander meegemaakt als ondernemer, personeel aangetrokken en weer ontslagen, dan word je vanzelf wat voorzichtiger.”

“Je moet tegenwoordig keuzes maken. Of je opereert als klein compact gespecialiseerd bedrijf of je groeit verder door naar een bedrijf van grotere omvang met veel klanten en diverse disciplines onder één dak. Zoals wij bijvoorbeeld met ons pensioenadvieskantoor, hypotheekadvieskantoren en het volmachtbedrijf Groene Hart Assuradeuren. Met laatstgenoemd bedrijf verrichten wij voor collega-intermediairs ook een aantal diensten zoals de acceptatie, schadeafhandeling en polisadministratie.”

VMD Koster is de laatste jaren steeds verder gestegen op de lijst van grotere tussenpersonen. “Op het jaarlijkse overzicht dat wordt samengesteld bevinden wij ons nu, geloof ik, in de top zestig”, zegt Verkade. “Het leuke aan Herman Broere is dat hij absoluut een topper is op het gebied van strategie, overnames en groei. Daar heb ik wel bewondering voor want ik ben zelf meer een echte klantenman. Het wel en wee van de relaties is meer mijn terrein.”

Luxe gereedschapskist

VMD Koster heeft volgens Robbert Verkade absoluut een voordeel van de omvang van het bedrijf en de samenwerking met de collega bedrijven van de Noordeloos Groep waarbij het bedrijf is aangesloten. “Je zou kunnen zeggen dat wij enerzijds de voordelen hebben met de luxe ‘gereedschapskist’ en het dienstenpakket van het grotere kantoor en anderzijds zo gesegmenteerd zijn dat elke klant zijn eigen aanspreekpunt heeft. Dat hoor ik ook van de klanten. Zij vinden ons een groter kantoor, maar wel toegankelijk. Dat is ook de juiste aanpak om klanten aandacht te geven. Wij zijn, zou je kunnen zeggen, groot geworden door klein te blijven. De oorsprong daarvan ligt een beetje in onze geschiedenis. Wij zijn voortgekomen uit een reeks kantoren, die allemaal heel zorgvuldig met hun klanten omgingen.”

Tussen de straattegels

“Als ondernemer was ik gewend om mijn omzet tussen de straattegels vandaan te trekken. Dat moest wel want je moet toch je boodschappen kunnen doen. Toen ik voor mezelf begon had ik niet meer dan een zolderkamer, een laptop en een telefoon, ’that’s all’ en er is dan niemand die je salaris overmaakt. Dat zou voor veel mensen een nuttige ervaring zijn. Je leert dat je klanten essentieel zijn. Dat geldt ook voor veel grotere bedrijven. Zorg dat je niet verzandt in interne processen want er staat buiten ook nog iemand die klant heet en voor je boterhammen met beleg zorgt.”

Risicomanager

Als risicomanager bedient Verkade de klanten die hij vanuit zijn bedrijf Verkade Financials heeft ingebracht en ook de relaties van VMD Koster. “Ik houd mij bezig met het verzekeren van risico’s en dan puur gericht op schadeverzekeringen.”

Hij constateert wel behoorlijke veranderingen in de markt met name aan de kant van verzekeraars. “Gevolgen van overnames zoals met NN en Delta Lloyd betekenen een verschraling van de markt en minder aanbieders.” Ik vind de gemiddelde Nederlandse verzekeraar op dit moment nogal onbetrouwbaar en dan druk ik mij nog voorzichtig uit. Ik snap het allemaal wel: zij moeten voldoen aan allerlei wettelijke normen en toezicht en ook nog rendement behalen. Uiteindelijk hoop ik voor de klant dat de marktwerking goed blijft want je wil je klant goede en betaalbare oplossingen kunnen blijven bieden.”

Niet overal even goed in

“De fout die veel verzekeraars maken is dat zij denken dat zij voor alle risico’s goede productoplossingen bieden en proberen daarom hun klanten deze producten rechtstreeks te leveren. Maar er is geen verzekeraar in Nederland die een ondernemer helemaal ‘top down’ in alle aspecten optimaal kan adviseren en bedienen en ook nog als aanbieder van een product de vertrouwensman van een ondernemer kan zijn. Daarom denk ik ook dat er voor de tussenpersonen altijd een taak blijft.”

Foto: Robbert-Paul Verkade