Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Strenge polisvoorwaarden reisverzekering als het gaat om reisbagage

donderdag 6 december 2018

Strenge polisvoorwaarden reisverzekering als het gaat om reisbagage

Het Kifid deed recent twee uitspraken over de dekking bij reisverzekeringen voor reisbagage in de auto. Wanneer de bagage in een auto achterblijft, is er een groot risico op diefstal. Er gelden daarom strenge voorwaarden bij de meeste reisverzekeringen. Wij raden u daarom altijd aan uw reisbagage op een veilige plaats (in het hotel) op te bergen.

Wat is de rol van het Kifid bij een klacht over verzekeringen?

Wanneer een verzekerde een klacht heeft, neemt hij eerst contact op met de adviseur of verzekeraar. Als de verzekerde vindt dat de klacht niet afdoende behandeld wordt, dan kan hij de klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Uitspraak 1: kampeerder op doorreis moet alle bagage naar hotelkamer meenemen

De verzekerde is in de zomer van 2017 met zijn gezin op weg voor een kampeervakantie van twee weken. Onderweg overnachten ze in een hotel. Daar halen ze waardevolle spullen als een laptop, camera’s, telefoons en paspoorten uit de auto. Verder blijft de bagage, op een setje schone kleding en toilettassen na, in de auto. Die staat op de parkeerplaats aan de zijkant van het hotel, bij andere auto’s en bij verlichting. De volgende ochtend is het slot van het bestuurdersportier geforceerd en is de kofferbak leeg. De man claimt voor € 2.720 aan (kampeer)spullen.

Waarom werd de schade niet uitgekeerd?

Interpolis meldt dat de schade niet gedekt is. In de voorwaarden van de reisverzekering staat dat persoonlijke bezittingen opgeborgen in een motorvoertuig alleen gedekt zijn als ze op dat moment niet op een andere veilige plek kunnen worden opgeborgen. Die veilige plek was volgens de verzekeraar de hotelkamer. Bagage uit een motorrijtuig is alleen onder strenge voorwaarden is verzekerd vanwege het grote risico. Dat risico wordt alleen maar groter als spullen ’s nachts worden achtergelaten.

Verzekerde is het niet eens met de afwijzing en gaat naar het Kifid

Volgens de man kan een verzekeraar niet verwachten dat hij voor een korte overnachting de hele auto leeghaalt en de bagage op zijn hotelkamer opslaat. Die kamer was daarvoor bovendien te klein en voor zover hij wist was er in het hotel geen bergruimte. Volgens hem lagen alle spullen uit het zicht in de kofferbak of achter geblindeerde ramen en is hij dus voorzichtig genoeg geweest.

Kifid vindt dat schade niet gedekt is omdat de bagage niet op de meest veilige plek lag

Kifid vindt dat niet is aangetoond dat het niet mogelijk was de bagage in de hotelkamer of een bagageruimte van het hotel neer te zetten. Er was dus een veiliger plek zoals omschreven in de voorwaarden aanwezig. Dat betekent dat de schade niet gedekt is, Interpolis hoeft niet te vergoeden.

Uitspraak 2: bagage die langer dan 24 uur in auto lag niet gedekt

Een verzekerde wordt ziek tijdens een vakantie met zijn gezin in Turkije. Ze vliegen daarom terug naar huis en laten de auto door een bergingsbedrijf terugrijden. In het overleg hierover met de ANWB-Alarmcentrale geeft de man aan zo weinig mogelijk bagage achter te zullen laten in de auto: enkel wat etenswaren en een navigatiesysteem. Bij aflevering van de auto in Nederland blijken er spullen uit de auto gestolen.

Schadeclaim van € 3.500

De man claimt op zijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering voor € 3.500 aan schade. Kleding, schoenen, een dure tas, kostbaarheden en een navigatie zouden zijn gestolen. Unigarant weigert echter dekking te verlenen. In de polisvoorwaarden staat dat kostbaarheden maximaal drie uur zijn gedekt in een goed afgesloten bagageruimte. Voor andere bagage in een goed afgesloten kofferbak geldt een termijn van maximaal 24 uur.

Kifid wijst op de verzekeringsvoorwaarden

Kifid oordeelt dat op grond van de verzekeringsvoorwaarden Unigarant niet hoeft uit te keren. Dat de man de bagage niet vrijwillig onbeheerd heeft achtergelaten, doet volgens Kifid niet ter zake.