Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Checklist: ondernemen vanuit de eigen woning

woensdag 26 juli 2017

Checklist: ondernemen vanuit de eigen woning

Bent u zzp’er en heeft u nog een kamer of garage vrij? Dan mag u deze ruimte over het algemeen gewoon gebruiken voor uw bedrijf. Het grote voordeel is dat u kosten bespaart. U hoeft immers niet elke maand huur te betalen voor een bedrijfsruimte. Er zijn echter wel enkele voorwaarden waar u aan moet voldoen als u onderneemt vanuit uw eigen woning. In deze blog geef ik u een korte checklist met zes belangrijke aandachtspunten.

Check 1: Controleer het bestemmingsplan bij de gemeente

Controleer bij de gemeente of je toestemming hebt om het bedrijf aan huis te beginnen. Vaak is het afhankelijk van het soort onderneming. Bent u accountant, advocaat of journalist? Dan is het vaak geen probleem. Wilt u als kapster of schoonheidsspecialist aan de slag en krijgt u regelmatig klanten over de vloer? Dan kan het lastiger zijn om toestemming te krijgen. Enkele voorwaarden die de meeste gemeentes hanteren:

  • De werkruimte mag maximaal 1/3 van de gehele woning innemen.
  • Het bedrijf mag niet voor overlast zorgen voor de buren, bijvoorbeeld door extra verkeer of geluidsoverlast.
  • Over het algemeen is het niet toegestaan personeel vanuit de woning te laten werken.
  • De ruimtelijke uitstraling van de woning mag niet veranderen. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan uitgebreid reclame te maken op de gevel van de woning.

Check 2: Overleg met de verhuurder of hypotheekverstrekker

Heeft u de nieuwe woning speciaal gekocht met bedrijfsruimte en de hypotheek dus deels voor de onderneming afgesloten? Houd dan rekening met de bepalingen in de hypotheekovereenkomst. Bij een appartementencomplex is ook de inhoud van de splitsingsacte bepalend. De adviseurs van Freek Hypotheek kunnen u hier meer over vertellen. Huurt u de woning? Bekijk dan in de huurovereenkomst of het is toegestaan een deel van de woning te gebruiken voor uw bedrijf.

Check 3: Creëer een werkruimte

In veel gemeentes geldt dat de woning wel het woonkarakter moet behouden. Dit betekent dat u niet alle vrije ruimtes in het huis mag gebruiken voor het bedrijf. Bovendien is het ook voor uzelf fijn om een duidelijke scheidslijn te hebben tussen werkruimte en privéruimte.

Check 4: Neem de verzekeringen onder de loep

Hoe bent u verzekerd voor de woning en wat heeft het voor invloed op deze verzekeringen dat u nu een bedrijf aan huis hebt? Doorloop de verzekeringen goed. Sommige inboedelverzekeringen en opstalverzekeringen verzekeren de inventaris van uw bedrijf bijvoorbeeld maar tot een bepaald bedrag. In andere gevallen zijn alleen privébezittingen meeverzekerd. Kijk daarom goed of u ook een bedrijfsverzekering moet afsluiten. Mijn collega's en ik helpen u hier graag bij, bel 0172 611 116 voor een afspraak

Check 5: Bespaar op de telefoonkosten en internetaansluiting

Gebruikt u de telefoon- en internetaansluiting ook zakelijk? Voor telefoon- en internetaansluitingen geldt dat je bij veel grote providers gebruik kunt maken van gunstige regelingen voor zakelijk gebruik. Ook energieleveranciers kennen vaak voordelige zakelijke tarieven.

Check 6: Bekijk eventuele aftrekposten

Als ondernemer aan huis kunt u in aanmerking komen voor kostenaftrek. Denk aan de kosten voor de werkruimte of de inrichtingskosten. Geldt dit ook voor u? Dat kunt u bekijken op de website van de Belastingdienst.