Menu
  • en_EN, us_EN
  • nl_NL

Op vakantie en de accommodatie voldoet niet

donderdag 22 juni 2017

Op vakantie en de accommodatie voldoet niet, wat kan ik doen?

In het programma ‘Red mijn vakantie’ van SBS 6 zie je ieder jaar weer mensen die hun vakantie de mist in zien gaan door problemen met de accommodatie. De kamer is vies, niet alle vermelde faciliteiten zijn aanwezig of het is een uur lopen naar het strand in plaats van de beloofde minuut.  Weet u wat u kunt doen als u in zo’n situatie terecht komt? Rechtsbijstandverzekeraar DAS geeft een paar handige tips die wij graag met u delen!

Problemen of klachten melden

Het is verplicht de problemen altijd direct aan de reisorganisatie ter plaatse en aan de hoteleigenaar te melden. Bij voorkeur schriftelijk. Als uw klacht ter plaatse niet kan worden opgelost, dan moet u er in ieder geval voor zorgen dat ter plaatse een klachtrapport wordt ingevuld. Zo heeft u bewijs dat u al heeft geklaagd.

Contact reisorganisatie

Is melden ter plaatse niet mogelijk? Bel dan met de organisatie in Nederland. De reisorganisatie moet namelijk de gelegenheid krijgen een klacht op te lossen. Wordt de klacht niet naar tevredenheid opgelost, vraag dan naar een klachtenrapport en laat dit ondertekenen. De reisleiding is hiertoe verplicht. Ga in ieder geval nooit direct terug naar Nederland zonder de klacht te melden. Anders wordt het moeilijk uw schade vergoed te krijgen.

Bewijsmateriaal verzamelen

Worden uw problemen niet naar tevredenheid opgelost? Zorg dan voor bewijsmateriaal. Zonder bewijs is het bijna onmogelijk om eenmaal terug in Nederland de kosten te verhalen. Maak bijvoorbeeld foto’s van de situatie en verzamel namen en adressen van reisgenoten zodat ze later kunnen getuigen.

Aangetekende brief 

Bij terugkomst in Nederland stuurt u zo snel mogelijk (in ieder geval binnen één maand) een aangetekende brief naar het reisbureau of de reisorganisatie. Hierin geeft u aan wat uw klacht is en vooral ook wat u van de reisonderneming verwacht (bijvoorbeeld een schadevergoeding).

Juridische hulp

Komt u er echt niet uit met uw reisbureau, dan is dit het moment om uw rechtsbijstandverzekeraar in te schakelen. Zij adviseren u over de haalbaarheid van uw zaak. Eventueel starten ze voor u een procedure bij de Geschillencommissie Reizen of de rechter. Natuurlijk kunt u ook zonder rechtsbijstandverzekering zo’n procedure starten. Eventuele kosten zijn dan wel voor uw eigen rekening